Läsförståelse-övningar. MYP7

Idag har Swedish MYP 7 Language & Literature and phase 5  Swedish haft en 90 minuter lång workshop i läsförståelse i ISGR library. Denna kommer fortsätta på fredag.

Eleverna håller för närvarande på med en unit inom Swedish på temat fantasi. De fick därför arbeta med ett kapitel ur en fantasy-roman: Slaget om Salajak av Johan Theorin.  Den utspelar sig i Skandinavien under medeltiden, då digerdöden härjar. Ämnen som romanen tar upp är mod, moral och vad krig gör med människor. Nordisk mytologi utgör inspiration till icke mänskliga figurer som féer och hwitrer

Boken handlar om en krigshär som möts upp i Jämtland för att stoppa hwitrers illdåd. I hären ingår tre bröder: Samuel som drömmer om att bli riddare, Niklis som vill bli knekt och Jöran som är rädd och vill att de ska återvända hem igen.

Först blev eleverna introducerade till romanen Slaget om Salajak av Johan Theorin, genom en kortare skrivövning, som kallas Tänk-gissa-skriv. Eleverna fick under denna övning skriva vad de trodde att romanen skulle handla om utifrån titel, omslag och citat från baksidestexten.

 

Därefter genomförde vi en stafettläsning av första kapitlet, innan eleverna fick läsa det på nytt, tyst och enskilt. Tillsammans gjorde vi sedanen modellering av det första kapitlet:

På fredag ska eleverna få läsa  andra kapitlet i Slaget om Salajak, innan de gör en fördjupningsövning där de väljer att fokusera på:

  • Miljö (ord och fraser som beskriver miljön. Eleverna får därefter föreställa sig hur det är att befinna sig i miljön, visualisera och beskriva den på ett annat sätt än författaren).
  • Karaktär (vad som berättats om en karaktär, i form av handlingar, känslor och idéer. Eleverna får sedan göra en konturteckning där de beskriver karaktärens yttre och inre).
  • Handling (vad som har hänt. Eleverna får återberätta handlingen eller handlingar genom att skapa ett ljudlandskap, där de använder intonation, sångljud, ljudeffekter och liknande).
  • Handling (vad som har hänt. Eleverna väljer ut en scen ur kapitlet och skriver om den till ett teatermanus, med en uppsättning karaktärer, inledning, scenanvisningar och dialoger med mera).

Därefter redovisar eleverna vad de kommit fram till. Vi ser fram mot att få ta del av hur eleverna upplevt läsförståelse-övningarna och de första kapitlen i Slaget om Salajak!

This entry was posted in Book recommendations, Reading comprehension. Bookmark the permalink.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.